روزه داری یک روز در میان یک جایگزین بی خطر برای رژیم های با محدودیت کالری است

27 اوت 2019 - در سالهای اخیر مطالعات زیادی به بررسی اثرات بیولوژیکی انواع رژیم های غذایی روزه داری در مدلهای حیوانی و انسانها پرداخته اند. این رژیم ها شامل محدودیت مداوم کالری، روزه داری متناوب و روزه داری یا گرسنگی یک روز در میان(ADF یا alternate-day fasting) است. در حال حاضر بزرگترین مطالعه در نوع خود که به بررسی تأثیر ADF شدید در افراد سالم پرداخته است، فواید سلامتی بسیار، این رژیم را بتصویر کشیده است. شرکت کنندگان در این مطالعه به مدت 36 ساعت هیچ غذایی مصرف نمی کردند(کالری صفر) و برای 12 ساعت اجازه داشتند بطور نامحدود غذا بخورند. این یافته ها در 27 اوت در مجلهCell Metabolism  منتشر شد.

پرفسور Frank Madeo، استاد انستیتوی مولکولار بیوساینسKarl-Franzens  در دانشگاه Graz در اتریش، می گوید:ADF  شدید، یکی از شدیدترین مداخلات تغذیه ای است اما به اندازه کافی در آزمایشات کنترل شده ی تصادفی مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مطالعه، ما به دنبال طیف وسیعی از پارامترها، از اندازه گیری های فیزیولوژیکی تا مولکولی بودیم. اگر ADF از نظر اثرات فیزیولوژیکی و مولکولی با سایر مداخلات رژیم غذایی متفاوت باشد، به مطالعات پیچیده ی انسانی برای مقایسه ی این رژیم با سایر رژیم ها نیاز داریم.

در این کارآزمایی کنترل شده ی تصادفی، 60 شرکت کننده به مدت چهار هفته شرکت داشتند و به طور تصادفی در گروه ADF یا یک گروه کنترل( اجازه ی خوردن غذا به هر اندازه که می خواستند) قرار گرفتند. شرکت کنندگان در هر دو گروه از نظر وزن طبیعی و سالم بودند. برای اطمینان از اینکه افراد گروه ADF در طی روزهای روزه داری هیچ کالری دریافت نمی کردند، آنها تحت نظارت مداوم گلوکز قرار گرفتند. از آنها همچنین خواسته شد كه خاطرات روزهای روزه داری خود را ثبت كنند. بطور دوره ای، شرکت کنندگان باید به یک مرکز تحقیقاتی مراجعه می کردند تا در آنجا به آنها آموزش داده شود که ADF یا رژیم غذایی معمول خود را چگونه دنبال کنند، اما به غیر از این، آنها به زندگی عادی و روزمره خود ادامه می دادند.

علاوه بر این، محققان یک گروه 30 نفری را که قبلاً بیش از شش ماه ADF شدید را قبل از ثبت نام در این مطالعه، تمرین کرده بودند، با افراد سالم و نرمال که هیچ تجربه روزه داری نداشتند، مقایسه کردند. تمرکز اصلی در بررسی این گروهADF ، مطالعه ی ایمنی طولانی مدت این مداخله بود.

پرفسور Harald Sourij، استاد دانشگاه علوم پزشکی Graz می گوید: ما دریافتیم که افراد گروه ADF ​​، در مدت 12 ساعت که می توانستند به طور عادی غذا بخورند، مقداری از کالری از دست رفته در روزه داری را جبران می کنند، اما نه همه ی آن را. به طور کلی، آنها به میزان متوسط ​​محدودیت کالری حدود 35٪ رسیدند و به طور متوسط ​​در طی چهار هفتهاز مداخله ی ADF، 3.5 کیلوگرم از وزن خود از دست دادند.

محققان چندین اثر بیولوژیکی را در گروه ADF پیدا کردند:

·        شرکت کنندگان دارای نوسانات مهمی در تنظیم منفی اسیدهای آمینه، به ویژه اسید آمینه متیونین بودند. مطالعات نشان داده است که محدودیت اسیدهای آمینه باعث افزایش طول عمر جوندگان می شود.

·        بدن آنها حتی در روزهای غیرروزه داری به تنظیم مثبت اجسام کتونی می پرداخت. مطالعات نشان داده است كه این امر موجب ارتقاء سلامت فرد در زمینه های مختلف می شود.

·        سطح sICAM-1، یک نشانگر مرتبط با بیماری و التهاب مرتبط با سن در بدن آنها کاهش یافته بود.

·        سطح تری یدوتیرونین آنها بدون اختلال در عملکرد غده تیروئید کاهش یافته بودند. مطالعات پیشین نشان داده است که سطح پایین تر این هورمون با طول عمر در انسان مرتبط است.

·        سطح کلسترول آنها کاهش یافته بود.

·        لیپوتوکسیک و چربی شکمی(android trunk fat mass) در آنها کاهش یافته بود.

دکتر توماس پیبر، رئیس گروه غدد درونریز در دانشگاه پزشکی Graz می گوید: دقیقا چرا محدودیت کالری و روزه داری باعث ایجاد تأثیرات مفید بسیاری می شود، هنوز کاملاً مشخص نیست. نکته جالب در مورد ADF شدید، این است که شرکت کنندگان نیاز ندارند که وعده های غذایی و کالری خود را محاسبه کنند، زیرا آنها یک روز در میان هیچ غذایی نمی خورند.

محققان به مزایای دیگری که ممکن است ADF داشته باشد در مقایسه با رژیم محدودیت مداوم کالری، اشاره کردند. مطالعات قبلی حاکی از آن است که رژیم های غذایی با محدودیت کالری می توانند منجر به سوء تغذیه و کاهش عملکرد سیستم ایمنی شوند. در مقابل، حتی پس از شش ماه مداخله یADF ، عملکرد سیستم ایمنی در شرکت کنندگان پایدار به نظر می رسید.

دکتر Madeo توضیح می دهد: دلیل این امر می تواند ناشی از زیست شناسی تکاملی باشد. فیزیولوژی ما با دوره های گرسنگی و به دنبال آن زیاده روی در مصرف مواد غذایی آشنا است. همچنین ممکن است رژیم مداوم کم کالری باعث جلوگیری از القای برنامه اتوفاژی محافظ سن شود، که در هنگام وقفه ی روزه فعال می شود.

علیرغم این مزایا، محققان می گویند که ADF را به عنوان یک برنامه غذایی معمول به همه توصیه نمی کنند. دکتر Madeo می گوید: ما احساس می كنیم كه این رژیم برای مدت چند ماه برای برخی از افراد چاق، بمنظور کاهش وزن مناسب است و یا حتی این ممکن است یک مداخله بالینی مفید در بیماری های ناشی از التهاب باشد. با این وجود، تحقیقات بیشتری قبل از استفاده از آن بطور روزانه مورد نیاز است. علاوه بر این، ما به مردم توصیه می کنیم در صورت ابتلا به عفونت ویروسی، روزه نگیرند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها احتمالاً برای مبارزه با ویروس ها نیاز به انرژی فوری دارد. از این رو، مشاوره با پزشک قبل از شروع یک رژیم سخت مهم است.

در آینده محققان قصد دارند اثرات ADF شدید را در گروه های مختلف از جمله افراد چاق و مبتلا به دیابت، بررسی کنند. آنها همچنین برنامه ریزی کرده اند که ADF را با سایر مداخلات رژیم غذایی مقایسه کرده و مکانیسم های مولکولی آن را در مدل های حیوانی کشف کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-clinical-trial-alternate-day-fasting-safe.html